Mobbing er et stort problem som mange barn dessverre blir utsatt for hver dag. Vi vet at det er rundt 63.000 barn i Norge som blir utsatt for mobbing.
Mobbing ødelegger livene til de stakkars barna, så er eneste måten å bli kvitt problemet på er å drive holdnings-endrende arbeid ovenfor barn og unge, og øke bevisstheten deres om hva konsekvensene kan bli av mobbing.
Vi kom over en nydelig historie som viser hvordan en lærer gjorde dette på en glimrende måte i klasserommet sitt. Hun publiserte metoden sin på Facebook, og den har siden blitt lest og anerkjent av mennesker verden over.
Her kan du lese hva denne læreren gjorde. Les hele saken, og del den gjerne videre for å vise et glimrende eksempel på hva vi voksne kan gjøre for å få slutt på mobbing.
«I dag viste jeg elevene to epler i klasserommet.
Det elevene ikke visste var at jeg på forhånd hadde sluppet det ene eplet flere ganger i bakken. Det var skadet på innsiden, men på utsiden så begge eplene like gode ut.
Elevene fikk i oppgave å beskrive hvordan eplene så ut. Som jeg tenkte så ble eplene beskrevet på samme måte. De var røde, hadde samme størrelse og så begge veldig gode ut.»
«Jeg holdt opp eplet som jeg hadde sluppet i gulvet. Jeg fortalte elevene at jeg mislikte dette eplet. Jeg synes det var stygt, det hadde feil fasong, til og med feil farge.
Siden jeg ikke likte dette eplet, burde ikke elevene like det heller. Jeg fortalte at også de burde snakke nedlatende om dette eplet.
Elevene så rart på meg. Men de fulgte instruksjonene mine. Vi sendte eplet rundt i klasserommet, og alle elevene fikk si stygge ting om eplet.
Elevene tok oppgaven seriøst. Eplet fikk så mye dritt sleng etter seg at jeg faktisk begynte å synes synd på det.»
«Etterpå sendte jeg rundt det andre eplet. Nå skulle elevene si pene ting om dette eplet. Godordene haglet. Du er flott, skallet ditt er nydelig, du har en fin farge, osv.
Når begge eplene hadde tatt runden, holdt jeg dem opp samtidig. Vi snakket igjen om likhetene og ulikhetene mellom eplene. Elevene mente at ingenting hadde endret seg, de så fremdeles helt lik ut på utsiden.
Jeg delte da eplene i to. Eplet som vi hadde sagt fine ting til, var friskt, saftig og hadde en fin farge på innsiden.
Eplet som vi hadde snakket nedlatende om var tydelig skadet. Det var bløtt på innsiden og hadde stygge merker.»
«Elevene forsto med en gang hva som hadde skjedd. Det vi kunne se på innsiden av eplene er akkurat det samme som skjer med oss mennesker når noen behandler oss dårlig gjennom ord eller handlinger.
Når mennesker, og da spesielt barn, blir mobbet, får de det vanskelig på innsiden. Men det er ikke alltid det vises på utsiden.
Hadde vi ikke delt eplene i to, ville vi aldri forstått hvor mye smerte vi hadde forårsaket for eplet vi behandlet dårlig.
Jeg fortalte elevene en historie fra mitt eget liv. For en uke siden hadde noen sagt noe stygt til meg. På utsiden var det umulig å se at dette gikk inn på meg, men på innsiden ble jeg skadet. Jeg følte smerte og ubehag av de stygge ordene.
Epler kan ikke gjøre så mye fra eller til dersom de behandles dårlig. Men vi mennesker har makt til å hindre at slikt skjer.
Vi må lære våre barn at det ikke er greit å si stygge ting til hverandre. Vi må snakke med barna våre om hvordan dette vil påvirke følelsene til andre mennesker.
Vi må lære barna våre å være der for hverandre, å si stopp til de som mobber, akkurat som en liten jente i klassen min gjorde i dag. Hun nektet plent å si stygge ting til eplet.
Dersom ingen bryter inn å stopper mobbingen vil barnet som blir mobbet få mer og mer skade på innsiden. Vær så snill, la oss oppfostre en generasjon av snille, omsorgsfulle barn.
Tungen har ingen ben, men den er sterk nok til å knuse et hjerte. Så vær forsiktig med hva du sier.»
Del gjerne denne kloke lærerens metode med dine venner, så kanskje den kan gjøre en forskjell!